Saturday, 26 May 2012

Înţelesul celor Trei Refugii în buddhismul Jodo Shinshu

Înţelesul celor Trei Refugii în Jodo Shinshu
- fragment din Învăţături buddhiste Jodo Shinshu -

Cele Trei Refugii[1] sunt:

MĂ REFUGIEZ ÎN BUDDHA
Buddham saranam gacchami
MĂ REFUGIEZ ÎN DHARMA
Dhammam saranam gacchami
MĂ REFUGIEZ ÎN SANGHA

Primul rând înseamnă că, mai întâi de toate, ne refugiem în Buddha Amida care este Buddha principal în Jodo Shinshu. Numai prin El atingem Buddheitatea în Tărâmul Pur, acesta fiind singurul dintre toţi Buddhaşii care a făcut Legământul de a salva toate fiinţele, indiferent de capacităţile lor spirituale.
De asemenea, îl onorăm pe Buddha Shakyamuni (Buddha istoric) ca fiind Învăţătorul care ne-a arătat Calea Dharmei lui Amida - principalul scop al apariţiei Lui în lume.

La dojo uneori recităm şi tradiţionalul „Vandana”: NAMO THASSA BHAGAVATO ARAHATO SAMMA SAMBUDDHASA (Omagiu Lui, Celui Binecuvântat, Celui Atot Iluminat), înainte de refugii. Această propoziţie îi este adresată lui Buddha Shakyamuni în poziţia Lui de mesager şi Învăţător al Dharmei lui Amida.

Al doilea rând înseamnă că ne refugiem în Dharma despre Amida propovăduită de Buddha Shakyamuni şi explicată apoi de Maeştrii tradiţiei, în mod special de Shinran Shonin şi Rennyo Shonin. Este Dharma conţinută în textele sacre ale şcolii noastre, în sutre şi comentarii, nu în cărţile lui cutare sau cutare preot sau erudit modern.

Odată ce ne refugiem în Dharma, care este, repet, învăţătura din sutre şi comentariile Maeştrilor, respingem în mod indirect viziunile false şi opiniile care contrazic aceste texte sacre. Respingem genul de viziuni false susţinute de mulţi în epoca noastră, precum negarea renaşterii, a cauzei şi efectului (legea karmei) sau ideile cum că Amida ar fi un simbol, metaforă, personaj fictiv, că Tărâmul Pur ar fi o stare de atins „aici şi acum”[2], etc.

A ne refugia în Dharma înseamnă că ne legăm să punem Dharma mai presus de opiniile şi ideile produse de mintea noastră neiluminată. Primim şi transmitem celorlalţi numai învăţătura lăsată de Buddha Shakyamuni şi Maeştrii tradiţiei noastre.

Deşi respectăm toate metodele buddhiste ca provenind de la Shakyamuni (Buddha istoric), urmăm numai învăţătura despre Buddha Amida şi numai în ea ne refugiem.

Al treilea rând înseamnă că ne refugiem în cei care au primit shinjin (credinţa) şi a căror naştere în Tărâmul Pur este asigurată. Refugiindu-ne în ei ne dorim să fim ca ei, îi considerăm tovarăşii noştri de drum, fraţii şi surorile noastre întru Dharma lui Amida.
Cei care nu au încă shinjin, să caute compania celor ferm stabiliţi în credinţă, să asculte explicaţiile lor şi să îşi dorească să primească ei înşişi credinţa.

Nu ne refugiem în cei cu viziuni greşite, care nu sunt în concordanţă cu instrucţiunile şi cuvintele sutrelor şi comentariilor.
Adevărata comunitate (sangha) Jodo Shinshu este compusă numai din cei care acceptă în întregime învăţătura din sutre şi comentariile Maeştrilor, care au primit shinjin ori aspiră cu sinceritate să primească shinjin[3].

Sangha este locul unde adevărata Dharma este prezentată şi transmisă pentru ca noi să primim shinjin şi să devenim Buddhaşi în Tărâmul Pur.
Numai în transmiterea adevăratei Dharma, sangha are un înţeles. Dacă nu ne refugiem în Amida Buddha cel viu şi nu acceptăm Dharma despre el aşa cum a fost propovăduită de Shakyamuni şi Maeştri, nu există nici o sangha.

Întrebare:
Cum ar trebui să îi privim pe ceilalţi buddhişti care nu sunt adepţi Jodo Shinshu?

Răspuns:
Toţi sunt discipolii lui Buddha Shakyamuni, doar că urmează alte metode buddhiste decât noi. În conformitate cu instrucţiunile Maestrului Rennyo, conţinute în Scrisori, nu trebuie să îi dispreţuim pe cei care urmează alte învăţături buddhiste decât nembutsul credinţei în Buddha Amida. „Respectăm dar nu urmăm” este regula de aur pentru relaţiile cu alte şcoli buddhiste şi adepţii lor.

Până la urmă, buddhiştii din toate şcolile sunt fraţi şi surori întru Dharma lui Buddha şi discipoli ai lui Shakyamuni. Ei sunt parte din sangha buddhistă generală, ca să zicem aşa, alcătuită din toţi buddhiştii serioşi în practica lor, indiferent de confesiune, însă noi ne refugiem în sangha celor cu credinţă în Buddha Amida.

Întrebare:
Cum ar trebui să privim alte religii?

Răspuns:
„Respectăm dar nu urmăm” se aplică şi aici.
Shinran Shonin a insistat foarte mult în ultimul său capitol din Kyogyoshinsho pe faptul că discipolii lui Buddha nu trebuie să se refugieze în şi să venereze divinităţi din afara buddhismului, să nu se bazeze pe superstiţii, zile norocoase, momente favorabille, etc. Iată câteva pasaje importante în acest sens:

“Cei care se refugiază cu adevărat şi din toată inima, eliberându-se de toate ataşamentele iluzorii şi de preocupările legate de momente favorabile sau nefavorabile, să nu îşi caute niciodată refugiul în spirite false ori în învăţături nebuddhiste”[4]
“Nu vă îndreptaţi către alte învăţături; nu îi veneraţi pe zei.”[5]

“Fiii cei buni şi fiicele bune[6] ale credinţei curate nu trebuie să îi slujească niciodată pe zei până la sfârşitul vieţii lor”[7]

De asemenea, să nu facem amestecuri şi sinteze după mintea noastră neiluminată între Dharma lui Buddha şi diferitele sisteme spirituale din trecut sau prezent. Buddhismul este medicamentul prescris nouă de Buddha, cel mai mare dintre Învăţătorii celor trei lumi şi este greşit să îl amestecăm cu învăţăturile altor căi.

Aşadar, abandonăm din sufletul nostru orice învăţătură din afara buddhismului şi dintre învăţăturile buddhiste selectăm numai pe cea referitoare la salvarea necondiţionată a lui Amida – nembutsul credinţei.

citiți vă rog, articolul



[1] Când cineva devine adept Jodo Shinshu rosteşte aceste refugii, împreună cu Ryogemon (crezul buddhist Jodo Shinshu) înaintea altarului şi în prezenţa comunităţii. Vezi şi capitolul următor „Ryogemon – Crezul buddhist Jodo Shinshu.”
[3] Cei care nu au încă shinjin dar acceptă ca fiind reală învăţătura sutrelor şi comentariilor, ascultând-o mereu şi mereu pentru a primi shinjin de la Amida, pot fi şi ei membri ai sangha. Cu toate acestea, obiectul refugiului nostru este sangha în aspectul ei de practicanţi cu o credinţă stabilă (Arya Sangha). Când cei care nu au încă o credinţă stabilă vor să fie membri în sangha Jodo Shinshu , ei se refugiază în sangha în aspectul ei de persoane credincioase (Arya Sangha). Cele trei refugii sunt, aşa cum spune însuşi termenul, „un refugiu” dar şi un angajament că mereu ne vom refugia în Buddha Amida, vom asculta şi accepta Dharma despre El şi vom deveni persoane care se încred în Amida.
[4] Shinran a citat acest pasaj din Sutra celor zece roţi ale lui Ksitigarbha.
[5] Shinran a citat acest pasaj din Sutra Samadhiului tuturor virtuţilor.
[6] „Fiii cei buni si fiicele bune” are sensul de discipoli autentici ai căii lui Buddha.
[7] Shinran a citat acest pasaj din Sutra legămintelor lui Buddha Vindecătorul.


0 comments:

Post a Comment

Leagă-ţi mintea nestatornică de Legământul Principal şi nu o lăsa să rătăcească în jungla diverselor practici. Chiar nu ai nevoie de nimic altceva în afară de Nembutsul credinţei.

Posted by Comunitatea buddhista Jodo Shinshu din Romania on Sunday, August 23, 2015

THANK YOU FOR THE SUPPORT!

THANK YOU FOR THE SUPPORT!
International Association for Buddhist Culture