Credinţa şi nembutsu nu sunt creaţia noastră




Motivul pentru care în sufletul unui adept nembutsu există atât credinţa în Legământul Principal cât şi patimile şi iluziile sale, este că această credinţă nu îi aparţine. Iată un alt aspect important al învăţăturii Jodo Shinshu. Se spune că într-o pădure de copaci Eranda[1] cresc numai copaci Eranda, iar nu faimoşii Chandana[2] frumos mirositori. Este un miracol dacă un Chandana creşte într-o pădure de copaci Eranda. La fel, este un miracol ca shinjin sau credinţa în Buddha să apară în inima oamenilor. Cum se poate întâmpla ca din patimile omeneşti să ia naştere credinţa în Buddha? Răspunsul este că aşa ceva este de-a dreptul imposibil, iar credinţa în Buddha nu este lucrarea oamenilor ci ceea ce Buddha plantează în noi. De aceea, shinjin sau inima încrezătoare este numită „credinţa fără rădăcini”, deoarece nu are rădăcini în mintea omului ci în Compasiunea lui Buddha.

La fel stau lucrurile şi cu recitarea Numelui care este exprimarea credinţei şi a recunoştiinţei. Totul vine de la Amida şi se manifestă asemenea unui ecou în sufletele şi pe buzele noastre, precum un copil ce răspunde cu încredere la chemarea mamei sale.

Mama îşi cheamă copilul, iar acesta răspunde imediat. Răspunsul copilului se datorează chemării mamei, iar nu puterii personale a copilului. În acelaşi mod, shinjin (inima încrezătoare) nu este creaţia noastră, ci răspunsul natural la chemarea lui Buddha Amida – Mama plină de Compasiune a tuturor fiinţelor. Datorită lui Amida ne încredem în Amida şi recităm nembutsu. Numai pentru că mama trimite întotdeauna iubire necondiţionată copilului său, acesta se poate încrede în ea. Credinţa copilului este de fapt, iubirea mamei care se manifestă în el. Mama este cea care hrăneşte copilul şi îl face să crească. Un copil este nimic fără mama sa. Puterea iubirii ei îl face să crească iar nu puterea lui.

Shinjin şi nembutsu sunt ecoul – manifestat în noi, a chemării puternice a lui Amida. Când cineva se află la munte şi strigă, va auzi automat un ecou. Dacă nu strigi, ecoul nu poate fi auzit. Dacă Amida nu ne-ar chema plin de Compasiune, nu ar avea cum să existe shinjin (credinţa) şi nembutsu (recitarea Numelui).

Această importantă învăţătură – shinjin şi nembutsu vin de la Amida şi nu sunt creaţia noastră – este foarte dificil de explicat în cuvinte. De fapt, se află dincolo de înţelegerea conceptuală. Folosesc în explicaţiile mele unele imagini pentru a-i face pe cititori să înţeleagă un adevăr important – acela că nu există nimic pe care să îl putem numi „al nostru” sau „creaţia noastră”, în special shinjin şi nembutsu. Nu ştiu dacă aceste imagini sunt cele mai bune. Folosiţi-le dacă le consideraţi utile, pentru a abandona orice gânduri de merite personale în primirea shinjinului şi a naşterii în Tărâmul Pur. Doar bazaţi-vă pe Buddha Amida şi nu vă gândiţi la nimic altceva. Nu întâmplător folosesc termenul „a primi” şi nu „a atinge” atunci când mă refer la shinjin.


[1] Copaci din Asia care fac fructe otrăvitoare.
[2] Copaci cu fructe şi flori frumos mirositoare.

0 comments:

Post a Comment

Leagă-ţi mintea nestatornică de Legământul Principal şi nu o lăsa să rătăcească în jungla diverselor practici. Chiar nu ai nevoie de nimic altceva în afară de Nembutsul credinţei.

Posted by Comunitatea buddhista Jodo Shinshu din Romania on Sunday, August 23, 2015

THANK YOU FOR THE SUPPORT!

THANK YOU FOR THE SUPPORT!
International Association for Buddhist Culture